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Resurrection 21-45. 2021.


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Resurrection 21-22. 2021.


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인터뷰

컨템퍼러리 아트 큐레이터 매거진/ 영국 런던


2020년 10월 영국 런던에 오피스를 두고 있는 CONTEMPORARY ART CURATOR 라는 온라인 잡지사로부터 그들의 세 번째 단행본 출판에 함께 할 의향이 있느냐는 제안을 받았습니다. CAC는 2014년에 사업을 시작했으니까 7년 정도의 역사를 가지고 있습니다. 2021년 4월 현재 월간 홈페이지 접속자 숫자가 80만명 정도이고 인스타그램에 42만5000명 페이스북에 2만3000명 정도의 팔로워가 존재하고 있습니다. '100 ARTISTS OF THE FUTURE' 그리고 'COLLECTOR BOOK: NEW PERSPECTIVES' 2권의 단행본을 출판한 실적이 있습니다.

2021년 4월에 출판된 서적은 'TRENDS IN ART: INSIGHTS FOR COLLECTORS' 라는 제목입니다. 이 서적의 편집을 위해 전 세계 미술계 온라인 네트워크를 뒤져서 나름대로의 기준을 적용해 30개국에서 50명을 선정했다고 합니다. 표지는 하드커버로 제작되었고 내지는 130그램 두께의 고급실크지를 사용해서 유명박물관 도록 수준의 인쇄품질로 발행했습니다. 5000부 한정판으로 찍었다고 하며 아마존ㆍ반스앤노블ㆍ포일스ㆍ블랙웰스ㆍ베이커앤테일러ㆍWH스미스 등의 온라인 서점 및 오프라인 서점에도 출시한다고 합니다.

그리고 별도로 아래와 같은 인터뷰와 함께 작가들의 작품 10점씩과 약력 그리고 창조철학 등을 편집해서 그들의 홈페이지에 띄워 주었습니다. 발행인 마르타 푸이그, 편집인 안나 홈즈, 부편집인 베로니카 와인버그, 진행감독 스테파니아 앤더슨 등 홈페이지에 올려놓은 구성원들의 이름만으로 짐작해보면 여성들로 조직된 잡지사 같습니다. 인터뷰 등 이메일을 통한 교류는 부편집인 베로니카 와인버그가 진행했습니다. 베로니카가 보낸 10개의 질문에 대해서 제가 먼저 한글로 답변을 작성했고 그것을 번역기로 번역한 다음 잘 못 된 부분을 고쳤습니다.

화가가 되고 싶다고 결심한 순간을 정확하게 지적해 주실 수 있나요?

저는 1979년 중앙일보사가 발행한 계간 미술 12호에 대한민국 10대 그래픽디자이너로 선정된 적이 있습니다. 제 나이 만 28세 때의 일이었습니다. 전국 관련대학 교수 50명에게 전화로 설문조사를 해서 취합한 결과였습니다. 1987년에는 프랑스 파리에서 개최된 IAA 주최 국제 포스터 살롱에서 2등상을 수상한 적도 있었습니다. 저는 당시에 '평화'를 테마로 한 포스터를 출품했습니다. 그래서 대한민국 그래픽디자인분야에서는 꽤 일찍부터 이름을 알렸습니다. 그러나 2009년 전업화가를 결심하면서 33년 만에 과감하게 종지부를 찍었습니다. 1995년 베이징에서 개최되었던 CI 국제세미나에 참가했을 때 영국 펜타그램 설립자 콜린 폽스는 그래픽디자이너의 정년이 55세라고 말했으며 자신은 이후 은퇴해서 승마로 소일하겠다고 했습니다.

작가님의 스튜디오는 어디에 있고 작가님은 어디 출신이신가요?

제 작업실은 50평방미터 정도의 소규모입니다. 저의 작업실은 서울을 한바퀴 도는 지하철 2호선의 한 역 부근입니다. 회화는 혼자서 자신의 내면세계와 싸우는 작업입니다. 큰 공간이 필요 없다고 생각합니다. 반 고흐, 파울 클레, 프랜시스 베이컨 등 대가들의 작업실도 의외로 소규모였습니다. 저는 부산 출신입니다. 부산에서 태어나 고등학교를 졸업할 때까지 18년을 살았습니다. 부산은 항구도시입니다. 그리고 대한민국에서 두번째로 큰 도시입니다. 서울에서 대학을 졸업했고 이후로는 쭉 서울에서 52년 째 살고 있습니다.

작가님의 예술적 배경에 대해서 말해 주십시오. 창의적이 되고 진지한 예술가가 된 첫 번째 영향은 무엇입니까?

저는 2009년 전업화가의 길을 결심했습니다. 저에게 확신을 심어준 화가는 빈센트 반 고흐 였습니다. 후세에 오래오래 사랑받을 만한 작품 몇 점을 남기는 데는 결코 많은 시간이 필요한 것이 아니었습니다. 고흐는 생을 마감하기까지 10여 년간 2000여점의 작품을 남겼습니다. 그러나 무엇보다 크게 영향을 준 화가는 조지아 오키프 였습니다. 저는 그녀의 관능적이면서도 화려한 커다란 꽃 그림을 좋아합니다. 그녀는 제가 나뭇잎으로 화면을 가득 채울 수 있는 영감을 제공했습니다. 로이 리히텐슈타인도 저에게 영향을 미쳤습니다. 저는 그의 영향을 받아 사진을 이용해 아웃라인을 잡습니다.

지금 현재 어떤 상황이신지 말씀해 주시겠습니까?

남들이 단 한 번 만에 성공할 수 있는 일이라고 해도 저는 백번을 시도 할 것입니다. 남들이 열 번 정도면 성공할 수 있는 일이라고 하더라도 저에게는 천 번이라도 도전할 용기가 있습니다. 이러한 사상과 방법으로 살아간다면 설사 제가 태어날 때부터 어리석은 사람이었다고 할지라도 반드시 총명해 질 것입니다. 제가 태어날 때부터 유약한 사람이었다고 할지라도 반드시 강건해 질 것입니다. 이것은 동양의 고전 중용에 나오는 말씀입니다. 제가 오래 전부터 좋아하는 말씀입니다. 또한 제 인생철학이 되어버린 말씀이기도 합니다. 남은 인생도 그런 정신 상태로 앞만 바라보려고 합니다. 유유자적 하면서 저 만의 창작의 세계를 경작하는 것을 보람으로 살아가고자 합니다.

작가님의 평균 작업일이 얼마나 되는지 설명해 주실 수 있으신가요? 작가님은 한꺼번에 많은 작품들을 작업하십니까 아니면 한 번에 하나씩 작업하십니까?

저는 하루 평균 4시간 정도 집중해서 일합니다. 그리고 일주일에 평균 5일 정도 일합니다. 벽에 캔버스를 주렁주렁 걸어놓고 작업합니다. 15점을 걸면 모든 벽면들이 꽉 차버립니다. 한달에 유화 3점 수채화 12정도를 목표로 합니다. 먼저 수채화로 12점을 완성하고 그 중 3점을 유화로 확대하는 식입니다. 수채화는 38.1x55.9cm 유화는 72.7x90.9cm 규격을 주로 그립니다.

무엇이 작가님의 작품을 다른 작가님들의 작품들과 다르게 만드나요?

부활 시리즈의 대표적인 작품을 하나만 들라고 한다면 플라타너스와 벌새라고 할 수 있겠습니다. 플라타너스 잎사귀에 집착하는 것은 제가 그것을 부활의 강력한 상징으로 쓰고 싶기 때문입니다. 그러나 자연 그대로의 플라타너스 잎과 제 작품 속의 그것은 우선 잎맥에서부터 확연하게 차이가 납니다. 지렁이나 애벌레처럼 꿈틀꿈틀 생동하는 잎맥을 화폭에 담고 싶습니다. 플라타너스는 봄이 되면 에너지가 터질듯이 왕성해져서 힘차게 자라납니다. 플라타너스의 실루엣에서는 마치 일필휘지로 힘 있게 갈겨 쓴 굵은 붓글씨와 같은 에너지가 느껴집니다. 벌새는 생존을 위해 1초 동안 무려 50여회나 날개를 퍼덕입니다. 플라타너스 잎을 통해 "강하고 담대하게 살아가자" 벌새를 통해 "부지런히 살아가자"는 메시지를 전하고 싶습니다. 배경으로 사용되는 액션페인팅 기법은 원시적인 감각을 불러일으킵니다. 저는 마치 천체 망원경으로 밤하늘의 수많은 별자리들을 클로즈업 한 것만 같은 시각적인 효과를 연상하면서 저 만의 고유한 액션 페인팅에 접근했습니다. 인간이라면 누구나 가지고 있는 원초적인 잠재의식에 대한 보다 직접적이고 구체적인 접근 방법이라고 할 수 있겠습니다. 문헌을 통해 잭슨 폴락으로부터 시작된 액션페인팅 기법이 샘 프랜시스를 비롯한 많은 화가들로 이어졌다는 학습을 통해 마음 놓고 응용해도 좋을 것이라는 충분한 확신을 가지게 된 것입니다. 어떤 분은 팅커벨이 날아다니는 디즈니 영화 장면들이 연상된다고 합니다. 디즈니의 영화가 시작할때 나오는 인트로 화면에서 성 주위를 도는 빛의 정체가 바로 날으는 팅커벨의 흔적이라고 합니다.

작가님 생각에, 예술가는 사회에서 어떤 역할을 하고 있습니까? 사람들이 작가님의 예술작품들을 보고 무엇을 얻기를 바라시나요?

저의 작품은 쉽사리 인지하기 힘든 무의식적인 도형적 자극을 제시함으로써 인간의 잠재의식에 영향을 가하고 있습니다. 행복한 사람은 상처가 없는 사람이 아니라 많은 상처를 통해 스스로를 치유할 수 있는 사람입니다. 저의 치유 그래피즘 작품들은 감정적으로 이러한 믿음을 뒷받침할 수 있을 것입니다. 문제는 사람마다 다를 수 있겠지만, 모든 사람들은 마음 속에 해결되지 않는 다양한 문제들을 안고 살아갑니다. 육체적 상처는 시간이 지남에 따라 자연스럽게 치유가 되지만 정신적 상처는 지속됩니다. 그것은 우리 몸 속에서 사라지지 않고 에너지의 형태로 존재합니다. 우리가 아무리 없애려고 해도, 부정하려고 해도, 그들은 어딘가에 숨어 있고, 이따금씩 갑자기 나타나기도 합니다.

작가님 작품에서 가장 중요한 요소는 무엇입니까?

제 작품에서 가장 중요한 요소는 실루엣입니다. 빛으로 인해 우리는 밝음과 어두움이 있고 실체와 그림자가 있음을 알게 됩니다. 실루엣은 아름다움을 최소한의 외곽선으로 만 드러냅니다. 지구상에서 실루엣으로 처음 연극을 시작한 사람들은 중국인들입니다. 중국의 그림자 연극은 장막을 치고 인형에 조명을 비춥니다. 2011년에 유네스코 세계문화유산에 등재되었습니다. 그림자 연극은 섬세하고 정교한 조형미를 특징으로 하고 있습니다. 저는 주로 사진 속에서 아름다운 실루엣을 찾습니다. 제가 직접 촬영한 사진들도 있고 인터넷 서핑에서 발견한 사진들도 있습니다.

젊은 세대의 예술가들이 그들의 여행을 시작할 때 작가님께서 그들에게 물려줄 수 있는 무엇인가 터득하신 것이 있으신가요?

물론 예술가로서의 성공은 단지 어느날 하룻밤 사이에 일어나지 않을 것입니다. 현명한 화가들은 그들의 직업적 명성을 높이고 향상시키기 위해 끊임없이 노력했던 사람들이었습니다. 무엇보다 현명한 화가들은 그들의 예술을 홍보하고 마케팅하는데 적극적이었습니다. 그리고 현명한 화가들은 적극적으로 네트워크를 형성하려고 노력했습니다. 그들은 미술협회 등에서 활동했으며, 같은 길을 걷는 사람들과의 빈번한 교류를 좋아했습니다. 현명한 화가들에게는 가족과 친구 등 그들을 돕고 격려하는 사람들로 구성된 후원자들이 있었습니다. 현명한 화가들은 항상 갤러리들과 미술품 수집가들과 미술 애호가들에게 보여주기 위한 기회를 포착하고 유지하려고 애썼습니다. 화가로서의 경력을 발전시키고 더 깊은 경지로 빠져들기 위해 많은 시간을 할애했던 사람들이었습니다.

작가님에게 앞으로 무슨 일이 일어날 것 같으십니까?

제가 나이는 70세이지만 전업화가로서의 경력이 겨우 12년 밖에 되지 않다보니 메이저리그에 도전하는 것은 좀 더 후일로 미루는 것이 좋겠다고 생각합니다. 미술사에 등장하는 화가들은 열심히 했고 그들의 예술에 헌신했으며 끊임없이 그들의 사상과 방법을 업그레이드하고 향상시키기 위해 노력했습니다. 목표달성을 위한 정확한 공식은 없습니다.

- 2021년 4월



Resurrection 21-20. 2021.


Resurrection 20-72. 2020.


Resurrection 20-70. 2020.


Resurrection 20-48. 2020.


Resurrection 20-44. 2020.

INTERVIEW

CONTEMPORARY ART CURATOR Magazine/ London, ENGLAND


Can you pinpoint the moment you decided you wanted to become an artist?

I was selected as one of Korea's top 10 graphic designers in 1979 in the 12th issue of Quarterly Fine-Art magazine published by JoongAng Ilbo newspaper company. It happened when I was 28 years old. It was the result of a survey of 50 professors from related universities across the country by phone. In 1987, I won the second prize at the International Poster Salon hosted by the IAA in Paris, France. At that time, I submitted a poster with the theme of 'Peace'. So, in Korean graphic design field, I got my name pretty early. However, I decided to become a full-time painter in 2009, ending it boldly in 33 years. When participating in the 1995 International Corporate Identity Seminar in Beijing, British Pentagram founder Colin Forbes said the retirement age of graphic designers was 55 years old, and that he said he would retire and work on horseback.

Where is your studio and where are you from?

My studio is about 50 square meters small. My studio is near a station on subway line 2 that goes around Seoul once. Painting is the work of fighting one's inner world alone. I don't think I need a big space. The studios of great masters such as Vincent van Gogh, Paul Klee, and Francis Bacon were surprisingly small. I'm from Busan. I was born in Busan and lived for 18 years until I graduated from high school. Busan is a port city. And it is the second largest city in Korea. I graduated from university in Seoul and have lived in Seoul for 52 years ever since.

Tell us a little about your artistic background. What were your first influences to be creative and become a serious artist?

I decided to become a full-time painter in 2009. The artist who convinced me was Vincent van Gogh. It never took much time to leave a few pieces of work to be loved for a long time in the future. Gogh left more than 2,000 works in the last 10 years or so before he died. But most of all, the artist who had a great influence was Georgia O'Keeffe. I like her big flower paintings that are both sensual and colorful. She provided me with the inspiration to fill the screen with leaves. Roy Lichtenstein also influenced me. I use photos to get the outline under his influence.

Can you tell us what you have going on right now?

Even if it's something that others can succeed in just one try, I'll try a hundred times. I have the courage to challenge myself a thousand times, even if others can succeed in ten times. If I live in these ideas and methods, I will surely become intelligent even if I have been a foolish person since I was born. Even if I was a weak person from birth, I will definitely be strong. This is from the classic Oriental usage. That's what I've been saying for a long time. It is also a word that has become my philosophy of life. I try to look forward to the rest of my life in such a state of mind. I want to live a fruitful life by cultivating my own creative world.

Can you describe what an average working day for you is like? Do you work on many creatures at once or one at a time?

I work on average for 4 hours a day. And I work an average of 5 days a week. I work with canvas hanging on the wall. All the walls are full, after I hang 15 works. I am aiming for 3 oil paintings and 12 watercolors a month. First, 12 works are completed in watercolors, and three of them are expanded to oil paintings. Watercolor paints mainly with a specification of 38.1x55.9cm oil painting of 72.7x90.9cm.

What makes your art different from others?

If you ask me to pick up one of the representative works of the resurrection series, I would say platanus and hummingbirds. I'm obsessed with the platanus leaf because I want to use it as a powerful symbol of resurrection. But the natural platanus leaves and the ones in my work are distinctly different from the leaf veins. I want to put the worm-like leaf vein in the canvas. Platanus grows strong in spring when energy explodes. From the silhouette of platanus, you can feel energy like a thick brushstrokes that are strongly scribbled with a single stroke. Hummingbirds flap their wings as many as 50 times in a second to survive. I'd like to send you the message, "Let's live strong and courageous" through the platanus leaf and through the hummingbirds, "Let's live diligently." The action painting technique used as a background evokes a primitive sense. I approached my own unique action painting, reminiscent of the visual effects of closing up countless constellations in the night sky with an astronomical telescope. It's a more direct and concrete approach to the subconscious that we all have. Through the literature, I've learned that action painting techniques from Jackson Pollock have led to Sam Francis and many other artists, and I was confident that it's safe to apply them. Some people even think of scenes from Disney movies where Tinkerbell flies. It is also said that Tinkerbell's signature flying around the castle on the intro at the beginning of Disney's.

In your opinion, what role does the artist have in society? What do you hope that others will gain from viewing your art?

My work affects human subconsciousness by presenting an unconscious, perceptual stimulus that is not easily recognizable. A happy man is not without wounds, but a man can heal himself through many wounds. My healing graphism works are emotionally capable of supporting this belief. Everyone lives with a variety of problems that are not resolved in their minds, though problems may differ from one person to another. Physical wounds heal over time, but mental wounds persist. Wounds exist in the form of energy within our bodies. No matter how hard we try to get rid of them or deny them, they are hiding somewhere and, from time to time, appear seemingly out of nowhere.

What’s the most important element in your artwork?

The most important element in my work is silhouette. Because of light, we know that there is brightness, darkness, reality, and shadow. Silhouette reveals beauty with minimal outline. It was the Chinese who first started the play with silhouettes on Earth. Chinese shadow plays set up tents and illuminate dolls. It was listed as a UNESCO World Heritage Site in 2011. The shadow play features delicate and elaborate formative beauty. I usually look for beautiful silhouettes in photos. There are some photos that I took myself and some photos that I found on surfing the Internet.

That being said, are there any lessons that you’ve learned that you could pass on to the younger generation of artists as they begin their journeys?

Of course, success as an artist won't happen just one night. Wise painters were people who constantly tried to improve and enhance their professional reputation. Above all, wise artists were active in promoting and marketing their art. And wise painters actively tried to form a network. They were active in art associations and liked frequent exchanges with people on the same road. Wise painters had sponsors made up of people who helped and encouraged them, including family and friends. Wise artists always tried to capture and maintain opportunities to show galleries, art collectors, and art lovers. They spent a lot of time developing their careers as artists and falling deeper into the world.

What’s on the horizon for you?

I am 70 years old, but I have only 12 years of experience as a full-time painter, so I think it would be better to postpone my challenge to the Major League a little later. Artists in art history worked hard, devoted themselves to their art, and constantly tried to upgrade and improve their ideas and methods. There is no exact formula for achieving the goal.

- April 2021


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